Poznatky ČŠI ke zvyšování kvality vzdělávání
- Faktory, které nejvíce ovlivňují vzdělávání (obecně):
- Pedagogické vedení školy (ředitelé)
- Problémem je malá míra péče o řízení kvality výuky (21%času) z důvodu velké administrativní zátěže (49%času ředitele)
- Spokojenost s povoláním učitele (čím spokojenější učitel, tím lepší výsledky žáků)
- Školní klima
- Důraz na studijní výsledky žáků
- Profesní rozvoj ředitelů a učitelů
- Pedagogické vedení školy (ředitelé)
- Čtenářská gramotnost
- V ČR stále rezervy v práci s textem a v podpoře čtenářské gramotnosti napříč předměty
- Co nejvíc činní problémy:
- Porovnání čteného textu s jinými texty
- Předvídání, odhadování děje
- Popsání stylu nebo uspořádání přečteného textu
- Určení postoje nebo záměru autora
- Co pomáhá ke čtenářské gramotnosti?
- Koncepce podpory ČG ve škole
- Koordinátor pro gramotnost
- Spolupráce mezi stupni vzdělání
- Čtenářské dílny a koutky nejen na prvním stupni ZŠ
- Vzdělávání pro sborovny
- Matematická gramotnost
- Rozvoj mat.gramotnosti ovlivňuje
- Klima třídy
- Komunikace ve třídě
- Podpora učitele
- Projevy žáků
- Co pomáhá k rozvoji?
- Péče o bezpečné a pozitivní klima
- Spíše než memorování učit žáky objevovat vztahy a pracovat s různými matematickými jazyky
- Podporovat růstové myšlení – (matika není předmět, na který musím mít „buňky“)
- Rozvoj mat.gramotnosti ovlivňuje
Zdroj: Prezentace ČŠI Český Brod 9.4.2019