. Bezpečnost a podpora duševního zdraví – map-orpcernosice

Bezpečnost a podpora duševního zdraví

MŠMT průběžně aktualizuje opatření zaměřená na bezpečnost a podporu duševního zdraví a well-beingu dětí a žáků. Tato opatření mají za cíl vytvořit prostředí, ve kterém se děti a žáci budou cítit dobře a budou schopni dosahovat svého maximálního potenciálu.

Podpora well-beingu není pro MŠMT novým tématem. Vzhledem k tomu, že podle zprávy ČŠI čeští žáci chodí do školy ve srovnání všech zemí OECD nejméně rádia necítí se ve školním prostředí dobře, reflektuje ministerstvo potřebu zaměřit se na tuto problematiku ještě výrazněji prostřednictvím vzdělávacího procesu. I proto začleňuje toto téma do revidovaného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.  

Ve školním roce 2024/2025 se chystá implementace podpůrných pedagogických pozic, jako jsou školní psychologové a školní speciální pedagogové, v základních školách běžného vzdělávacího proudu, a jednání s vysokými školami o navýšení kapacit studijních programů psychologie a speciální pedagogiky či zavedení monitoringu šikany ve školách.

V současnosti školy nemají povinnost zaznamenávat případy šikany, na rozdíl od úrazů. Šikana dosud není v právním řádu definována. MŠMT připraví návrh jejího monitoringu a posoudí nezbytnost právní úpravy šikany. 

Do roku 2027 by mělo dojít k vytvoření modelového minimálního preventivního programu školy a modelového školního řádu, který bude vycházet z ověřených přístupů k řešení náročného chování žáků.

Dojde také k posílení institutu třídnických hodin a k zakotvení osobnostně-sociální výchovy a podpory well-beingu v revidovaném RVP ZV

Mezi chystaná opatření patří také vytvoření krizových intervenčních týmů u vybraných středisek výchovné péče. Ty budou schopny do 36 hodin přijet do školy zasažené krizovou situací, poskytnout celé školní komunitě komplexní služby a provést školu procesem zvládání krize a vyrovnávání se s jejími následky.

Co se týká bezpečnosti žáků i učitelů ve školách, MŠMT pracuje v současnosti na aktualizaci Metodického doporučení – Minimálního standardu bezpečnosti tak, aby materiál reflektoval současnou situaci, byl konkrétnější, lépe popisoval, jak předcházet různým (bezpečnostním) událostem a jak zmírnit jejich následky atd.

Aktualizovaný materiál vzniká ve spolupráci s Ministerstvem vnitra, Policií ČR a dalšími aktéry, přičemž nová verze by měla být dostupná do konce roku 2024. 

Bezpečné školní prostředí nelze chápat pouze ve smyslu událostí, které se v oblasti narušení bezpečnosti (nejen) ve školách dějí. Bezpečné školní prostředí má širší rozměr a zahrnuje jak provozně technické podmínky, tak zajištění vzdělání a vzdělávacích aktivit či školských služeb. Téma bezpečného prostředí ve školách a tzv. well-beingu je proto i součástí změn v aktuálně revidovaném Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. 

Úvodní ilustrační foto: Pixabay

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

*