. Nový studijní obor – map-orpcernosice

Nový studijní obor

Širší všeobecné vzdělání s možností oborové orientace nabídne nový připravovaný obor Lyceum, který rozšíří dosavadní nabídku odborně zaměřených lyceí. Uchazeči o studium na středních školách si už nebudou muset v 15 letech vybírat konkrétní specializaci, ale mohou se rozhodnout až později během studia.

Nový obor představuje významný krok k modernizaci českého vzdělávacího systému. Předseda vlády zdůraznil, že jeho spuštění posílí všeobecnou větev středního školství a představuje naplnění programového prohlášení vlády.

„Je to potřebný krok k úpravě vzdělávacího systému, aby odpovídal potřebám společnosti 21. století a odrážel priority, které mají dnes mladí lidé. Všeobecná lycea jsou prvek, který v systému nyní chybí a který vytvoří určitou alternativu ke gymnáziím.

Lycea budou studenty kvalitně připravovat na studium na vyšších odborných a vysokých školách. Výhodou rovněž je, že žáci si již nebudou muset v 15 letech vybírat konkrétní specializaci, ale mohou se rozhodnout až později během studia,“ uvedl premiér Petr Fiala. 

„Naší ambicí je přemýšlet o vzdělávacím systému jako o celku. Věnujeme velkou pozornost tomu, aby byly jeho jednotlivé články dobře provázané a prostupné. Proto je pro nás důležité posílit všeobecný proud středoškolského vzdělávání.

Zároveň jsou zde legitimní očekávání zaměstnavatelů, že absolventi budou na trh práce přicházet s profesními kvalifikacemi, které jsou potřeba,” uvedl ministr školství Bek.

Nový obor Lyceum umožní žákům získat kvalitní základy v rámci všeobecného vzdělávání a současně se odborně profilovat až později během studia. Ministerstvo již zahájilo pokusné ověřování, do kterého se mohou školy přihlásit do 15. listopadu 2024. Podrobnosti k vyhlášení pokusného ověřování naleznete zde.

„Zapojené školy se pak budou do konce školního roku věnovat přípravě svých školních vzdělávacích programů založených na novém rámcovém vzdělávacím programu pro Lyceum tak, aby mohly být následně použity při výuce nových žáků od září 2025,“ upřesnil náměstek ministra školství Jiří Nantl.

RVP Lyceum je navržen tak, aby zajistil vzdělávacím institucím větší flexibilitu. Ta školám umožní lépe reagovat na potřeby žáků a zaměstnavatelů. Školy mohou upravovat své ŠVP podle specifických potřeb a odborných zaměření. Základ tvoří 60 % všeobecně vzdělávacích předmětů a 40 % disponibilní složky, která zahrnuje volitelné předměty a oborovou orientaci. Tento model poskytuje žákům prostor pro hlubší studium všeobecných předmětů, ale také odborné přípravy v oblastech, které si sami zvolili.

Zájem o lycea dlouhodobě roste. Pro školní rok 2024/2025 si na střední školu v nějakém oboru lyceí podalo přihlášku téměř 24 000 žáků, což představuje 22,5 % všech přihlášek na střední školy. Oproti minulému školnímu roku došlo k nárůstu počtu škol, které mají zapsaný obor lycea, z 190 na 222.

Tato data odrážejí zvýšený zájem o vzdělávací programy, které kombinují všeobecné a odborné vzdělání, a podporují rozhodnutí ministerstva zavést nový obor Lyceum, který by měl tento trend dále posílit.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

*