Řídící výbor hodnotí uplynulý rok
Na konci října se v Chrášťanech sešel řídící výbor MAP IV. Věnoval se především Strategickému rámci MAP a investičním potřebám. Zároveň shrnul hlavní aktivity, které má MAP IV v tomto roce za sebou a které se ještě do konce roku uskuteční.
Řídící výbor MAP se na svém zasedání shodl na skutečnosti, že stále zůstává v platnosti hlavní vize MAP – tedy kvalita vzdělávání.
Konkrétně se MAP věnoval a dále se věnovat bude dostatečným kapacitám mateřských, základních i základních uměleckých škol, doprovodné infrastruktury i odborných učeben, zajištění kvalifikovaných pedagogů i volnočasových pracovníků. Mezi priority nadále patří usnadnění přechodu mezi jednotlivými stupni výuky. Důraz je kladen na pestré a přitažlivé formy osvojení klíčových kompetencí.
Posílení se dočkají takzvané softskills, tedy práce s emocemi, hodnotami. Školy by měly ještě větší pozornost věnovat podpoře vztahů a prostředí ve školách, duševního zdraví žáků i pedagogů.
Kompletní schválený strategický rámec a investice najdete i zde.
Řídící výbor se také věnoval revizi probíhajících a plánovaných investic do budování mateřských a základních škol (navyšování kapacit, zahrady, odborné učebny, sportovní zázemí, doprovodná infrastruktura). Zároveň došlo ke zhodnocení, které dotace je možné na jednotlivé investice čerpat.
Řídící výbor zhodnotil, že projekt MAP má za sebou od začátku roku celou řadu aktivit, například pravidelná setkávání vedení škol ve všech regionech, výjezdy a exkurze pro pracovníky škol, podporu sdílených pozic (logoped, konzultant pro inkluzi), další ročník Letní školy, společné akce se ZUŠ (např. Regionální výtvarná soutěž, Festovní jaro, Dechoklání), vzdělávací workshopy pro pedagogy a další.
Realizátory projektu MAP tento rok ještě čeká dokončení strategických cílů MAP, pokračování činnosti jednotlivých pracovních skupin (pro financování, pro rovné příležitosti, pro podporu moderních didaktických forem vedoucích k rozvoji klíčových kompetencí), plánování aktivit. Nadále pokračují implementační aktivity, workshopy pro pedagogy i žáky atd.
Projekt MAP IV končí v roce 2025 a je tedy namístě se zamýšlet, co bude následovat po jeho skončení. Podle současných informací se chystá další výzva MAP V, v níž by však měly být zastoupeny jen implementační aktivity. Očekává se proto jen malý rozpočet, přibližně ve výši 3 milionů korun.
Zásadní je proto zamyšlení, co je v území opravdu potřebné a zároveň má šanci na realizaci z aktivit implementačního plánu. Z diskuze vyplynulo, že by v každém případě měla pokračovat spolupráce s odborníky (logoped, odborník na inkluzi…). Aktivity by se měly zaměřovat spíše na pedagogy než na žáky, pokračovat by mělo sdílení vedení škol a zapojení do projektu Erasmus.
Rádi bychom apelovali na všechny, do by se do akčního plánu rádi zapojili, že je možné s vašimi náměty a podněty kontaktovat koordinátorky projektu, jejichž kontakty najdete zde.