. Učitelé budou chybět – map-orpcernosice

Učitelé budou chybět

Českému školství se v příštích letech může výrazně prohloubit problém s nedostatkem kvalifikovaných učitelů. Vyplývá to z analýzy Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy, která s MŠMT spolupracuje na řešení tohoto problému.

Analýza potvrzuje, že pokud nebudou přijata systémová opatření, české školy se v příštích letech mohou potýkat s vážnými personálními problémy.

„Naše analýza jasně ukazuje, že pokud se nic nezmění, čeká české školství v následujících letech vážná personální krize. Je nutné jednat okamžitě, a to jak na úrovni škol, tak státní správy,“ říká hlavní řešitel projektu Ing. Jan Koucký, Ph.D.

Podle odborníků se počet žáků ve školách letos dostane na vrchol a v dalších letech začne postupně klesat. Přesto bude nerovnováha mezi počtem učitelů a počtem žáků přetrvávat kvůli nízkému počtu absolventů učitelských oborů a stárnoucí pedagogické populaci.

Zatímco v minulosti dokončovalo studium učitelství až 4000 studentů ročně, v posledních letech se toto číslo snížilo na 3000. Pokud se tento trend nezmění, může v roce 2035 chybět dalších 10 000 učitelů. Kritická situace se očekává zejména v matematice a přírodovědných oborech.

Dnes je na základních školách 10 % hodin odučeno učiteli bez odpovídající kvalifikace, na středních školách je tento podíl téměř 7 %. Bez systémových opatření může do roku 2035 vzrůst až na 21 %. Problematická je i věková struktura učitelů, kdy více než 30 % z nich je starších 55 let a v příštím desetiletí odejdou do důchodu.

Ministerstvo školství na základě těchto zjištění podniká konkrétní kroky, které mají situaci stabilizovat. „Rozhodli jsme se poprvé přímo objednat navýšení počtu studentů učitelství na pedagogických fakultách. Zároveň připravujeme další opatření, která mají nejen podpořit vstup nových pedagogů do praxe, ale také udržet stávající učitele ve školách,“ uvedl ministr školství Mikuláš Bek.

Jedním z klíčových řešení je právě navyšování kapacit pedagogických fakult a podpora prezenčního studia učitelství. Ministerstvo chce zároveň vytvořit lepší podmínky pro učitele, aby ve školství setrvali.

Cílené stipendijní programy zaměřené na nejkritičtější aprobace, jako je matematika a přírodní vědy, mají pomoci přilákat více studentů. Plánuje se také zlepšení pracovních podmínek a profesních perspektiv učitelů, aby bylo učitelské povolání atraktivnější.

Další opatření zahrnují cílená regionální opatření pro oblasti s největším nedostatkem pedagogů a posílení profesní podpory učitelů během prvních let praxe. Je nezbytné, aby všechna tato opatření probíhala souběžně a dlouhodobě.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

*